poniedziałek, 29 lipca 2013

Sałatka Smakosza


Sałatka smakosza jak sama nazwa wskazuje smakuje wybornie, zwłaszcza teraz, gdy wszystkiego mamy pod dostatkiem. Ilości składników nie podaję, bo zależy od ich wielkości i naszej ochoty, w jakich proporcjach ich użyjemy (oczywiście chętnych smakoszy równieżJ). Sałatkę te można przyrządzić w dwóch wersjach z czosnkiem lub bez –nieco lżejsza wtedy wychodzi. Nieważne, na którą wersję się zdecydujemy ważne, że obie smakują wybornieJ

Składniki:

·        pierś z kurczaka
·        sałata (najlepiej lodowa)
·        papryka
·        pomidory
·        ananas
·        migdały
·        olej/oliwa
·        sól, pieprz ,
·        zioła prowansalskie
·        ocet winny i balsamiczny
·        ew. czosnek


Przygotowanie: Pierś z kurczaka pokrój w dość drobna kostkę lub paseczki, podsmaż na rozgrzanym oleju. Pod koniec smażenie przypraw solą, pieprzem i ziołami prowansalskimi. Odstaw by ostygł.  Migdały posiekaj i upraż. Sałatę porwij na kawałki. Pomidory pokrój w kostkę, paprykę w paseczki, ananasa na kawałki. Wszystko wsyp do salaterki i wymieszaj. W osobnej miseczce zrób sos z oliwy, octu winnego i balsamicznego, pieprzu i soli (możesz rozgnieść 1-2 ząbki czosnku). Polej sos na sałatkę i wymieszaj. Jedz i ciesz się smakiemJ


środa, 24 lipca 2013

Muffiny na kajaki



Te przepyszne muffiny/babeczki świetnie smakują na kajakach (dzięki papilotkom można je tam zabrać i w przerwie od wiosłowania smacznie schrupaćJNa pikniku, grillu czy innej domówce smakują również wyśmienicie. 
Szpinak w połączeniu z serem feta i czosnkiem (tym razem nie dodawałam wędzonki i żółtego sera, ale następnym razem kto wieJ). Poręczne muffiny znikają bardzo szybko. Extra weekend w dobrym i zabawnym towarzystwie poza miastem też minął szybkoJ Teraz mimo wakacji obwiązkiL


Składniki ( na ok. 12 szt) : 

·        250 g przesianej mąki pszennej
·        2 łyżeczki proszku do pieczenia
·        2 jajka 
·        1/3 szklanki oleju
·        150 ml mleka
·        150 jogurtu naturalnego
·        100 g fety pokrojonej w kostkę
·        200 g świeżego albo rozmrożonego szpinaku w liściach 
·        1 cebula
·        3-4 ząbki czosnku
·        strączek chilli (lub łyżeczka sproszkowanej przyprawy - mniej, jeśli ktoś lubi łagodniejsze smaki), sól (3/4 łyżeczki), oregano (łyżeczka), rozmaryn (pół łyżeczki)
·        można dodać kilka plasterków wędzonki smacznej i ulubionej) 
     oraz  100 g tartego twardego żółtego sera


Przygotowanie: Piekarnik nastaw na 180°C. Cebulę obierz i pokrój w drobną kosteczkę. Na patelnię wlej łyżkę oleju i smaż cebulę. Czosnek drobno posiekaj lub rozgnieć, chilli także drobno posiekaj. Dodaj na patelnię chwilę przesmaż. Odstaw do lekkiego przestudzenia. 
Do jednej miski przesiej mąkę z proszkiem do pieczenia. W drugiej wymieszaj szpinak, przestudzoną zawartość patelni, roztrzepane widelcem jajka, przyprawy, mleko, jogurt i olej. Zawartość drugiej miski dodaj do mącznej mieszanki, krótko, ale szybko mieszając. Dorzucić rozkruszoną w palcach fetę, połącz delikatnie. Ciasto będzie takie grudkowate. Blachę na muffiny wyłóż papilotkami, nałóż ciasto do każdej z nich. Piecz ok. 20 minut. SmacznegoJ



czwartek, 11 lipca 2013

Zupa szczęścia


Zupa szczęścia do pomysł zaczerpnięty od Nigelli. Podobnie jak ona boginią bywam (w kuchni również). By gościło u nas szczęście ugotowałam słoneczną zupę szczęścia. Żółte cukinie, z dodatkiem kurkumy i cytryny nadają niesamowity smak i kolor, który na pewno szczęście przynosi. W dodatku jak się tylko popatrzy uśmiech sam pojawia się na twarzy, a co dopiero jak się zasmakujeJ Jedzenie żółtych potraw według niektórych bliskowschodnich kultur smutki wygania, a zaprasza radość, śmiech i szczęście. Uśmiechniętego smacznegoJ


Składniki:

·        1-2 żółte cukinie (ok.500g)
·        100 gram ryżu
·        1 litr bulionu drobiowego
·        skórka i sok z 1 cytryny
·        1 łyżka kurkumy
·        sól, czarny pieprz
·        oliwa

Przygotowanie: Cukinię umyj i pokrój w drobną kostkę. Zetrzyj skórkę z cytryny. W garnku rozgrzej oliwę, dodaj cukinię i skórkę z cytryny. Duś pod przykryciem przez około 5 minut mieszając do czasu do czasu. Wlej bulion i sok z cytryny, dodaj ryż i kurkumę (ja wsypałam ją tak na „oko”, aż zupa nabrała słonecznie żółtego koloru). Gotuj przez 10-20 minut aż ryż i cukinia będą miękkie. Przypraw do smaku. Nalej do miseczki i chwilkę poczekaj aż troszkę przestygnie, gdyż najlepiej zupa szczęścia smakuje, gdy jest ciepła, lecz nie gorąca. Jedz, smakuj i ciesz się szczęściemJ


piątek, 5 lipca 2013

Zupa krem z cukinii




Ach ta cukinia zielona i pysznaJ Ostatnio oglądałam program kulinarny p. Michel Moran, w którym przyrządzał wiele pyszności a wśród nich zupę krem z cukinii. Składniki pamiętałam tak mniej więcej, to nie przeszkodziło by zupa wyszła bardzo smaczna. Wprawdzie nie dodałam klusek-nitek na koniec jak to było w programie, a za to szczyptę słodkiej papryki, która nadała zupie krem z cukinii trochę pikanteriiJ To smaczna i lekka zupa -w sam raz na lato. 
Dla wielbicieli cukinii smacznie polecamJ




Składniki:

·        2 średnie cukinie
·        5 ziemniaków
·        0,5 litra bulionu drobiowego (może być kostka rosołowa)
·        2-3 łyżki śmietany
·        olej/masło klarowane
·        sól, pieprz
·        słodka papryka


Przygotowanie: Obierz ziemniaki, pokrój w kostkę. Rozgrzej garnek dodaj odrobinę masła lub oleju i wrzuć pokrojone ziemniaki. Cukinię umyj i pokrój w podobnej wielkości kostkę jak ziemniaki. Dodaj do ziemniaków. Chwilę podsmaż mieszając od czasu do czasu. Wlej bulion i zagotuj. Możesz odrobinę przyprawić solą i pieprzem. Przykryj i gotuj przez 15 minut. Następnie odstaw by nieco przestygła. Teraz zmiksuj. Wlej z powrotem do garnka. Dodaj śmietanę i przypraw solą, pieprzem i słodka papryką. Zagrzej, jeśli jest zbyt chłodna. Jedz i ciesz się smakiemJ


środa, 3 lipca 2013

Kotleciki jaglane

z soczewicą



Przyznam, że te jaglane kotleciki posmakowały mi od razu. Nie mogłam się powstrzymać i nieco podjadałam przy ich formowaniu. Połączenie kaszy jaglanej z soczewicą, przyprawami a to wszystko przełamane koperkiem- pycha!!! Bardzo smaczna propozycja na letni obiad, gdyż je się te kotleciki na zimno. Zastanawiam się też, jaki by tu sos to nich dołączyć….



Składniki:

·        0,5 szklanki kaszy jaglanej
·        1 szklanka soczewicy
·        3 szklanki wody
·        1 cebula
·        2-3 łyżki koncentratu pomidorowego
·        duży pęczek koperku
·        2 ząbki czosnku
·        olej
·        sok z ½ cytryny/limonki
·        sól, pieprz, kurkuma, curry, papryka ostra


Przygotowanie: Do garnka wsyp wypłukaną wcześniej soczewicę. Zalej ją 2 szklankami wody. Gotuj pod przykryciem aż zrobi się miękka i wchłonie wodę (około 20 minut). Kaszę jaglaną upraż w osobnym garnku lub na patelni. Kiedy w kuchni zacznie się roznosić orzechowy zapach a ziarenka kaszy zrobią się lekko brązowe zalej ja szklanką wody wymieszana z solą i kurkumą. Całość gotuj na małym ogniu, pod przykryciem do wchłonięcia całej wody. Gdy soczewicę masz ugotowaną dodaj do niej kaszę jaglaną. Wymieszaj dokładnie.

Cebulę drobno posiekaj. Rozgrzej patelnię z odrobiną oleju. Smaż cebulę, aż się zeszkli i dodaj koncentrat pomidorowy. Wymieszaj. Następnie dodaj przyprawy i ponownie wymieszaj. Powstały sos dodaj do soczewicy z kasza jaglaną. Posiekaj koperek, czosnek przeciśnij przez praskę. Dodaj. Wymieszaj całą masę, wciśnij sok z cytryny/limonki. Wymieszaj, skosztuj i dopraw do smaku. Formuj kotleciki i ułóż je na liściach sałaty/ kapusty. Gdy kotleciki są już całkiem zimne wstaw je na 30 minut do lodówki. SmacznegoJ


Piknik z dzieckiem, czyli obiad na zimno
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...